30 March 2010

Marah plak....

Minggu lepas.. sambil aku duduk2 kat butik.. sambil tgk tv... tetiba ader seseorang menolak pintu butik yg dikunci... ( aku memang suka kunci pintu butik sbb byk bende2 pelik jadi.. demi keselamatan... aku kene kunci.. kalo customer dtg mereka akan tekan loceng )... aku pun pi lah bukak pintu dan aku nampak sorang pompuan agak pelik... rasenyer dia bukan nk dtg beli baju hehehe...



Pastu aku tanya... "ada apa kak"..... dan dia meluru masuk dlm butik sambil nk keluar kan sesuatu dari beg pelastik nyer... hati aku dah cuak.. aper ke hey nyer makcik nie... dia pun hulurkan kertas.. dan aku baca.. merupakan surat dari ketua kg huhuhu...


makcik tu :... mintak maap ganggu.. makcik ni kalo boleh x nak ngaco org..


aku:... yer ler.. naper... ( hahha.. cam garang aku ni.. sebenonyer takut nie)


makcik tu : .... makcik ni nak mintak sedekah... makcik tak keje.. anak plak ader 4... ni sorang dalam perut... suami makcik sakit... x boleh nk kerja...ni nak mintak bagi ler berapa yg boleh.. nk bagi anak2 makan pun x der duit... dia cerita sambil nada sebak...

aku : .. makcik ni dari mane...

makcik tu : dari P****.....

aku : ... eh jauh jugak... ada plak tambang.. huhhuhu.. aku pertikai... aje nyer kurang asam aku ni hehehe... makcik tak mohon kat kebajikan ker mintak bantuan... kalo x cukup boleh pergi pusat zakat ker atau baitulmal ker... hehehhe

makcik tu :.. dia diam jer... kalo gitu tak per ler.. kalo tak nak bagi...

aku :... bukan x nak bagi.. surat ni makcik kene bawak pi kebajikan .. bukan mintak sedekah dr pintu ke pintu...

makcik tu : ... ermmmm xper ler... trus dia keluo dr butik....

hahha.. bukan aku tak nak membantu.... tapi gunakan lah saluran yang disediakan oleh pihak kerajaan... x pun nanti aku email kan nama makcik tu ke dalam program BERSAMAMU kat tv3 tu ..... dia dtg ke pekan.. naik teksi ader plak duit nyer...

hey.. maleh nk pertikai banyak2... dh ler aku tak bagi sesen pun pd makcik tu....
.
.
.
.
.
.

aku terpandang ler kat luo tu.. kebetulan makcik tu lalu.. dia pandang ke butik.. gaya pandang mcm nak telan jer butik nie... aik.. marah nampak makcik .....



.

.

.

4 comments:

  1. kesian mmg kesian kan... tapi kadang2 ntah jujur ke tidak org tu kita tak tau.

    lagi satu yg aku pantang, tengah makan org mintak sedekah. kalau abg ko jgn harap dia nk bg. tapi dia ajak le org tu makan sekali. :)



    .

    ReplyDelete
  2. ha'ah kak.. susah nk tau dia jujur ker idak..
    dia ckp suami nyer sakit tulang belakang...
    kesian ank2 x makan.. dlm perut lg..
    aku nk jer kabo.. soh dia ambik perancang
    hahahhaa....

    satu lagi ada yg dtg yg mintak2 nk buat mesjid ler... sekolah agama ler... memang tak bukak pintu kalo org2 gitu dtg..

    ReplyDelete
  3. Ye le orang selalu amik kesempatan. Hingga yang betul2 memerlukan pun kita keliru.

    Tapi kak percaya,orang yang betul2 memerlukan tu, tak minta2 tak tentu hala sebab dia tak de apa2 selain maruah nak dijaga.

    PS: bila nak letak resepi lagi :)

    ReplyDelete
  4. selalu terkena yang menipu...
    susah nak percaya lagi...

    ReplyDelete