27 April 2011

Automatik... dah macam mesin pula....

Alkisah budak gundut....
Semenjak dua menjak ni saja ku perhatikan karenah dia bila dah besar
Mengajar dia erti tanggungjawab dan erti kejujuran
Wah cepat bebeno nak ngajar anak berdikari...
Cukup marah mak aku... zaman dulu-dulu lain yer dak...
Zaman sekarang ni dah mencabar.. segalanya nak diberi pendedahan awal

Baiklah sambung cerita pasal budak gundut itu...
Setiap hari ambil dia balik dari sekolah mesti tanya
Hari ni banyak tak kerja rumah...
Dan aku pun pesan lah buat sampai siap yer...
Esok kalo tak siap.. kene denda dekat sekolah....


Petang...


Balik dari rumah pengasuh..
Semua kerja dah siap ker... dan dia jawap... "sudah ibu"
Bagus lah.. nanti boleh rehat.. nak main ker...
Bila dia cakap dah selesai kerja rumah...
Dulu aku mesti nak periksa semula... memang betol dah selesai..
Semenjak prestasi dia bagus.. aku dah tak nak periksa beg sekolah dia..
Ini bermakna dia dah tau tanggungjawab dia bila dah sekolah...


Malam semalam..

Rutin macam biasa tanya pasal kerja sekolah...
Dah selesai semua dia jawap...
Boleh tidur cepat.. nanti tak der bangun lewat..
Dia pegi lah tidur...
Memang perasan dia dah tidur dan aku sambung melipat baju dah macam bukit katil..
45 minit kemudian... Tiba-tiba terdengar alamak ader kerja belum siap...
Ingatkan mengigau...rupa-rupa betul dia pegi kat beg ambik buku..
'ibu.. ada kerja belum siaplah.. abang lupa'
Hey.. mengucap panjang aku.. anak-anak..
Dah tido boleh plak secara automatik bangun teringatkan ada tugasan belum selesai..
Bertuah punya anak....


.


.

No comments:

Post a Comment